Josefins slutuppgift

I taket lyser stjärnorna – Johanna Thydell.

Johanna Thydell är född 1980 och skrev ”I taket lyser stjärnorna” när hon endast var 19 år. När hon gått ut gymnasiet gick hon på skrivarkurs i Jönköping. När hon gick ut gymnasiet fick hon kontakt med författaren Mats Utvik som då fungerade som en slags mentor för Johanna när hon började med sin första bok.

I taket lyser stjärnorna handlar om 13åriga Jenna Wilsson som går i klass 7c. I Jennas klass går också den alldeles för blonda Ullis-Knullis som Jenna hatar mer än allt annat. Hon hatar henne eftersom hon är populär och alltid tar så mycket plats.

Ullis heter egentligen Ulrika och bor i samma trapp som Jenna. Ullis mamma dricker ofta och Ullis har alltid fester när hennes mamma inte är hemma. Ullis är tillsammans med Henke som går i nian. I nian går även Sakke, killen som Jenna är kär i. Sakke bor också i Jennas trapp men varken Jenna eller Sakke har sagt ett ord till varandra en enda gång. Både Ullis, Henke och Sakke är populära. Det är något som Jenna och hennes bästis Susanna aldrig har varit.

Susanna bor också i samma trapp som Jenna. Jenna brukar vara hemma hos Susanna eftersom att hon tycker allt är normalt hemma hos henne. Jenna tycker inte att någonting är normalt hemma hos henne. Där bor nämligen hennes cancersjuka mamma. Jenna känner inte sin pappa eftersom han flyttade ifrån Jenna och hennes mamma när hon var så pass liten att hon inte kommer ihåg något. Numret till hennes pappa finns i en liten byrå i lägenheten och Jennas mamma har sagt till henne att hon få ringa honom när hon vill. Hon har aldrig ringt men funderar på att göra det nu när hennes mamma är så sjuk.

När Jenna var sex år berättade hennes mamma att hon blivit sjuk, att hon fått bröstcancer. Sedan dess har Jennas mamma fått gå på massa dumma behandlingar och det har både Jenna och hennes mamma mått dåligt av.

Så småningom blir Jennas mamma bara sämre och sämre med tiden och en kort tid efter det dör hon. Under tiden när Jennas mamma var så dålig gick allt annat bara bättre och bättre. Hon blev bästa vän med Ullis, gick på Ullis fester och på så sätt blev hon populär. På en av Ullis fester fick hon även sin första kyss, av Sakke. Allt gick så bra förutom att Jennas mamma bara blev sämre och sämre hela tiden.

Förut när Jennas mamma inte mådde så dåligt så skrev Jenna en dikt som hon satte under en av de självlysande stjärnorna i taket på Jennas rum, dikten löd:

”Om du dör mamma, då tar jag självmord. Det gör jag. Då tar jag självmord. Nej förresten, det heter inte ta självmord. Det heter begå självmord och det heter ta livet av sig. Alltså. Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.”

När Jennas mamma hade dött så skrev hon en ny dikt som löd:

”Om du dör mamma, då tänker jag fortsätta leva. För dig.”

Boken slutar med att Jenna fortsätter kämpa vidare och flyttar ifrån det lilla trapphuset med sin mormor och morfar.

Jenna fortsätter gå kvar på sin gamla skola med Ullis, Susanna, Sakke och alla de andra.

Jag tyckte boken var jättebra och när jag läste den så ville jag bara fortsätta att läsa eftersom den var så bra. Jag tyckte den var bra eftersom eftersom den kändes verklig. Man kunde lätt leva sig in i de olika situationerna i boken och det var kul.

Vissa saker jag fastnade speciellt för var bl.a. att Jenna blev bästa vän med Ullis när hon hatat henne så mycket innan. Jag tyckte det var konstigt men ändå intressant att sådant händer.

Jag fastnade också för när Jennas mamma dog. Det var det sista Jenna ville och ändå händer det och Jennas drömmar krossas. Men Jenna ger inte upp för det, hon kämpar vidare och försöker leva som vanligt även om det är jättesvårt. Jag tyckte det var starkt och bra gjort och därför fastnade jag för bl.a. den händelsen.

Jag tyckte att boken var så pass bra att om jag skulle få ge den ett omdöme skulle jag ge den 4/5!

Kommentera

