Bokrecension av Hampus


Författare: Johanna Thydell

Detta var den 28-årige Johanna Thydells debutbok som föddes i Nässjö men växte upp i Värnamo. Hon belönades med Augustpriset för bästa barn/ungdomsbok med ”I taket lyser stjärnorna”.

Handling

Jenna som precis börjat sjuan har en bästa kompis, Susanna, en cancersjuk mamma, en förälskelse och 2 morföräldrar som hjälper till för mycket. Uppe i taket sitter en lysande stjärna, under den har hon gömt en dikt där det står”Om du dör mamma, då tar jag livet av mig”. Den här boken handlar mest om sorg, hur det är att leva med en cancersjuk mamma, hat och kärlek.

Speciell händelse

Det finns ingen speciell händelse, om jag var tvungen att välja så är det när Jennas mamma dör, men det var rättså förutsägbart efter att man läst ett tag i boken.

Min åsikt

Jag tycker att början av boken var rätt trög, jag kom inte riktigt in i det. Efter Ullis fest så vänder det, Det händer mer man får mer inblick i karaktärernas liv och Jenna slutar vara en duktig flicka och släpper loss lite. Hade boken varit som början hade den fått 4/10 men eftersom det kom mer dramatik sen så måste jag välja att sätta 7/10

En kommentar till Bokrecension av Hampus

  1. Josefin skriver:

    Man förstår snabbt och lätt vad boken och dess handling handlar om.
    Att du inte fastnade för någon speciell händelse kan nog bero på att du inte läste ut boken, haha.

Kommentera

