Sent ute – diskussionsfråga 1

Välj ut ett citat som har berört dig i boken och berätta om ditt val.

Det kan t.ex. vara ett par meningar som gjort dig glad, arg, förvånad, ledsen – eller meningar som du tycker är vackert formulerade… eller som du skulle vilja formulera på ett annat sätt. Det kan vara något du inte förstår, eller något du verkligen håller med om. Du väljer själv. Kravet är att citatet ska ha väckt någonting inom dig. Varför valde du just detta citat? Glöm inte att skriva vilken sida i boken du har hämtat citatet från.

* Ett citat är ett par meningar som du återger exakt ur en text. Du får alltså inte förändra dem. Glöm inte att rama in citatet med citationstecken. Exempel på citat: ”Pippi Långstrump vaknade tidigt en morgon av att Annika knackade på fönstret” s. 17

12 kommentarer till Sent ute – diskussionsfråga 1

  1. Joel skriver:

    ”Jag tog några danssteg fram till bilen. Vi var på väg.”
    Är han helt dum i huvudet han kommer att få feta problem när mamma eller pappa uptäcker att han har kört bil.

  2. Fredrik skriver:

    ”Det är det enda sättet att få respekt” Jag tror inte att slåss är det enda sättet att få respekt. För att få respekt kan man istället diskutera eller stå emot och inte slåss.

  3. carl-henrik skriver:

    Polisen kör ett FBi-tick. Dom låtsas att ni har erkännt för att få mig att försäga mig, dom tror att dom är smarta, men så enkla knep går jag inte på.
    Jag valde sittatet för att här tror han att han¨kunnde lita på sina vänner och att det inte blev nått missförstånd. Men så blev detg ett missförstånd och den ena sa allt om vad som hände. Och gjorde så att baran fick det mästa av vad som hände.
    Sid 72.

  4. Mathilda skriver:

    ”Det är det enda sättet att få respekt” Jag håller med Fredrik.Jag tror inte att man får så mycket respekt om man slåss. Varför inte använda munnen istället.

  5. Jerker skriver:

    ”Det är det ända sättet att få respekt”. Jag tycker som Fredrik och Mathilda. Igentligen får man inte så mycket respekt av att slåss man får bara en massa utskällningar av lärare. Ett bättre sätt är att stå emot att slåss.

  6. Tove skriver:

    Jag håller också med dom andras citat ”Det är det ända sättet att få respekt”. Eftersom det är fel att få respekt av att slåss. Men om jag ska välja något annat så blir det detta: ” Det visade sig att han fortfarande är efterlyst i Turkiet ” s. 78
    Jag valde det för att det var en ledsam sak som hade hänt och mycket hemskt för hans pappa, tänk så händer det något allvarligt med detta.

  7. 94ulhj49 skriver:

    ”Jag har sett svenska kompisar skrika svordomar åt sina föräldrar, slänga igen dörren och gå därifrån. Det skulle jag aldrig kunna göra. En del tror att det är för att jag är rädd. För att kurdiska pappor slår sina barn. Pappa har humör som en vulkan och jag får örfilar ibland, men det handlar inte om det. Det handlar om respekten man har för äldre, särskilt för sin pappa” s. 17
    Jag valde detta citatet för att jag tycker att Baran har framfört hur han känner och tycker men dock följer han inte detta i boken. Han tycker att man ska ha respekt för sina föräldrar, men han varken lyder,lyssnar eller gör som sina föräldrar säger. De har bett honom att sluta att bråka och slåss, men han fortsätter ändå.

  8. Niklas skriver:

    ”Emre och jag låg i buskaget fullt med pissmyror överallt.
    Senare hördes det ett skrik, det var säkert Miran som blev attackerad av hundjäveln.
    Jag valde det är citatet för att det var som mest spännande att läsa då.

  9. Azin skriver:

    Diskussionfråga nr 1
    ”Jag hade väntat mig att hon skulle bli impad, nu vällde ilskan fram och fick mig att fara upp”. s. 66
    Själva den biten där hon fått veta om Baran och hans pappas bil. Tyckte jag lite synd
    om honom för när man gillar någon vill man helst inte skämma ut sig. Men
    det var lite taskigt av Elin att hon kanske skrek på honom, eller hon
    kanske inte sa till honom på ett bra sätt och därför så tog han det illa
    åt. Men jag tog den biten för att jag vill inte att någon ska ha otur i
    kärleken för det betyder jättemycket för en! Och speciellt Barran, jag tror
    han behöver Elin ganska mycket vid detta tillfälle han går igenom i sitt
    liv.

  10. Lukas skriver:

    ”-Jag kan skjutsa dig hem sen om du vill, sa jag.
    -Du är fanimej inte klok, Baran, sa hon.” s. 66

    Jag tycker att det var bra att Elin inte valde att åka med Baran för då fattar han kanske att han inte kan få vad han vill bara för att han har tagit dit bilen.

  11. Gelilla skriver:

    Jag håller också med de andras citat ” Det är det ände sättet att få respekt”
    klart det inte är det ända sättet det finns hur många andra sätt.
    Jag tycker inte att man ska få non respekt genom att slåss, för de är helt fel, man kan ju lössa de på olika sätt utan att någon blir slagen ! eller nott annat .
    Man ska ju behandla andra så som man själv vill bli behandlad !!!!
    På så sätt får man respekt på ett bra sätt !

  12. Patrik BG skriver:

    “Det är det enda sättet att få respekt” Det finns massor med andra sätt att få respekt.

Kommentera

